poniedziałek, 17 września 2012

Książki dla młodzieży

Kiedy ja byłam młodsza literatura młodzieżowa nie była chyba zbyt znaczącą gałęzią literatury ogólnie. Pamiętam swoje częste rozczarowania, próby z „prawdziwą” literaturą, poszukiwania. Według mnie, w Polsce, za moment przełomowy można uznać pojawienie się Harrego Pottera. Od czasu gdy książki z tej serii stały się popularne zaczęło pojawiać się coraz więcej propozycji. Obecnie istnieje ogromny wybór w tej dziedzinie.

Tylko czy więcej znaczy lepiej? Wydaje mi się,  że mimo iż obecnie młodzieżowych książek jest mnóstwo, to nie dorównują klasyce. Na rynku pojawiło się mnóstwo książek ukazujących się cyklicznie, serii, które nigdy się nie kończą – według mnie nie są to zbyt wartościowe pozycje. Większość takich serii opowiada o miłości, dorastaniu, ale w bardzo naiwny i powierzchowny sposób. Wydaje mi się, że alternatywą dla nich jest, mająca już swoje lata, tak zwana Jeżycjada Małgorzaty Musierowicz. Sama się w niej zaczytywałam będąc młodszą i z perspektywy czasu mogę z całą pewnością stwierdzić, że są to książki które czyta się łatwo, przyjemnie, ale jednocześnie są mądre, wciągające, postacie różnorodne i złożone, bardzo polecam. Jeżycjada to seria, która przypadnie raczej do gustu płci żeńskiej.


Kolejnym klasykiem, którego wydaje mi się nie trzeba polecać jest Harry Potter. Co prawda od czasu gdy zaczęły pojawiać się filmy na podstawie książek zastąpiły one nieco ich miejsce – a szkoda. Harry Potter to pozycja dla każdego i to obowiązkowa.

Dla miłośników poważniejszej fantastyki – Władca Pierścieni, to również żadna nowość, jednak nadal wciąga i zachwyca. Polecam również nieco mroczną i fascynującą twórczość Neil’a Gaiman’a – książki i komiksy. I to nie tylko miłośnikom komiksów. Ciekawa jest również seria o Artemisie Fowl’u. Lista książek młodzieżowych jest długa, to jest moja subiektywna lista, nie są to najbardziej popularne, czy najnowsze pozycje, ale takie, które moim zdaniem są uniwersalne, najciekawsze i bardzo wartościowe.

  1. Jeżycjada Małgorzaty Musierowicz
  2. Harry Potter – seria książek
  3. Władca Pierścieni – trylogia
  4. twórczość Neil’a Gaiman’a
  5. Artemis Fowl – seria książek



1 komentarz:

  1. Ja dodałabym tu jeszcze Terry'ego Pratchett'a. Nawet jeśli ktoś nie będzie w stanie wyłapać wszystkich smaczków, będzie mu się podobało.

    OdpowiedzUsuń